dilluns, 2 de juliol de 2012

El Quadern a Menorca: Les nostres rutes

Com que no som gaire de deixar les coses fins a l’últim dia, i per tal d’aprofitar els quatre dies a l’illa, vam fer un breu plantejament d’allò que ens vindria de gust veure.

Ho vam fer de tal manera que vam “dividir” l’illa en quatre rutes, que per si us poden resultar útil o d’interès, ho compartim amb vosaltres.

PRIMER DIA – Costa Est de l’illa:
Havent aterrat a l’aeroport, i amb les claus del cotxe a les nostres mans, ens vam dirigir al nostre primer destí. Havíem pensat visitar el Castell de Sant Feilp i el Fort de Malborough, però no va poder ser. El primer només permet visites els dijous i diumenges (en tractar-se de divendres, només vam poder arribar fins a la reixa del recinte), i el segon es troba en obres de millora, així que tampoc el vam poder visitar.
Tot i així vam gaudir de les vistes i d’un passeig.

D’aquí vam anar en direcció Es Castell, on vam baixar del cotxe per veure com un creuer entrava per la badia de Maó. Es Castell es troba a l’inici de la badia, un impressionant entrant de cinc quilòmetres de llargària, cosa que el situa com el segon més gran d’Europa.

Vam recórrer tota la badia fins al seu extrem oposat, on vam anar a visitar la Fortalesa de la Mola, una construcció del segle XIX que pretenia protegir i evitar possibles invasions. Menorca és una illa que havia passat de mans franceses a angleses en segles anteriors. S’ha de dir que la Fortalesa mai va arribar a ser atacada ni emprada per l’ús per la que va ser construïda en aquesta localització estratègica, segurament va resultar persuasiva davant possibles atacs enemics.

Actualment, la Fortalesa, que es troba en desús, es pot visitar o bé caminant, llogant bicicletes elèctriques, o fins i tot un cotxet elèctric. La veritat és que no tenim gaire clar com es poden salvar les barreres arquitectòniques construïdes, amb aquests dos últims mitjans de locomoció. Pel que recomanem la seva visita a peu, tal i com la vam fer nosaltres, ja que podreu seguir la ruta establerta a través de passatges subterranis. Tenim constància que es poden realitzar visites guiades a les 10 del matí però avisant prèviament.

El vent ens va empipar una mica a l’hora de fer tot el recorregut, donat que com hem dit, es troba en una localització estratègica i a tocar de mar obert. Nosaltres vam realitzar el recorregut complert, fins arribar al canó, en dues hores i mitja.
A més de l’entrada, que costa 7€, podreu llogar audioguies per 3€ que us narraran diferents punts de la Fortalesa. He de dir que per entendre totalment les explicacions, aniria bé estar familiaritzat amb el vocabulari militar, si no us voleu perdre en cap detall.

Com que ja començàvem a tenir gana, vam voler anar cap a l’últim lloc planificat del matí: Maó, on vam dinar i visitar la ciutat, però això ja us ho explicarem amb més deteniment.

Havent dinat i passejat vam adreçar-nos a la costa sud-est (Sant Lluís): Punta Prima i Binibèquer.

A Punta Prima ens vam apropar a veure la torre de Son Ganxo, una de les nombroses edificacions que es poden trobar repartides per tota l’illa de Menorca.
Des d’aquí es pot veure l’Illa de l’Aire, un illot deshabitat que serveix de refugi a nombroses espècies com la sargantana endèmica, presidit pel Far. (Si el voleu veure, no us perdeu la següent entrada)

Una de les localitats més pintoresques de Sant Lluís és Binibèquer Vell. Un petit poble turístic pintat de blanc, amb carrers estrets i cases amuntegades on fer una breu visita i prendre quelcom.

Ja era hora de descansar, així que vam creuar l’illa per recollir les claus del nostre apartament i acomodar-nos a la que seria la nostra “casa” durant tres nits.

SEGON DIA – Costa Nord-Est:
Des de l’apartament vam conduir fins al centre de l’illa, on es troba el Monte Toro, el cim més alt de Menorca amb 359 metres d’altitud, al qual s’hi accedeix des d’una carretera al costat d’Es Mercadal.
Aquesta muntanya està coronada pel Santuari de la Verge del Toro, patrona de l’illa.
Des d’allí es pot admirar gran par de l’illa, i en especial el Cap de Cavalleria i la costa Nord-Est de l’illa on teníem pensat dirigir-nos després.
La veritat és que les vistes valen molt la pena. La carretera per accedir-hi està en bon estat i el un moment t’hi trobes a dalt.

Al Cap de Cavalleria s’hi accedeix per una carretera sinuosa des d’Es Mercadal. No té pèrdua i està ben senyalitzat. Al Far no hi podreu entrar, però si podreu gaudir de tot el que l’envolta. Abans d’arribar, per la carretera, haureu de passar una tanca, no us oblideu de tancar-la!!

La veritat és que és de les coses que més ens van agradar i sorprendre de l’illa. Les vistes i la sensació  tot traient el cap pel penya-segat són impressionants, però això us ho explicarem en una ruta específica que veureu en els propers dies.

Tot seguit ens vam dirigir cap a Son Saura, una urbanització situada en una zona força boscosa, precedida per l’Arenal de Son Saura, una gran platja de sorra fina i dunes fixades per pinedes.
A l’Arenal s’hi pot arribar amb cotxe, hi ha un aparcament a tocar. Aquest va ser el nostre primer contacte amb la sorra de les platges menorquines.

Vam posar rumb a Na Macaret, un petit poble pesquer molt autèntic, situat just davant de les illes d’Addaia. Aquí vam fer el nostre primer bany.
La cala, petita, no arriba als 50 metres, i envoltada de casetes de pescadors, donava una tranquil•litat que a moltes de les platges conegudes no haguéssim trobat.
Com que era principi de temporada, l’aigua estava una mica freda, però amb ganes i valentia fam fer el nostre primer “chapuzón”.

Per tenir una perspectiva diferent, ens vam apropar a Addaia, un petit poble amb port esportiu, des del qual es veu Na Macaret i es té una nova perspectiva de les illes que reben el mateix nom.

Després de fer un àpat pel camí, el nostre últim punt del dia era el Cap de Favàritx. Situat a la zona nord del parc de s’Albufera des Grau. No us el detallem massa perquè igual que el cap de Cavalleria, es detallarà en una altre entrada.

Era hora de tornar cap a casa, fer un bany per gaudir la càlida piscina i descansar...
Per viure una mica, també, l’ambient nocturn de l’illa vam voler anar a sopar a Ciutadella, tot i que ja teníem pensat anar-hi l’últim dia.

TERCER DIA – Costa Oest:
Vam començar la ruta cap al nord de Ciutadella, a Punta Nati. Allí s’hi troba un altre far, amb el mateix nom. Una barreja dels dos anteriors, sobre el que podreu llegir més d’aquí un parell de dies.

Volíem apropar-nos a la Torre d’en Quart, donat que a una de les guies que ens va servir d’inspiració, vam veure que era una torre de defensa Medieval.
Quan estàvem allà, ja veient la manca de senyalització, ens van fer saber que era una propietat privada i que en concret s’empra com a petita botiga per vendre productes de la zona. Així que si penseu algun dia d’anar-la a veure, ho sapigueu.

La resta del dia la vam dedicar, principalment, a visitar les cales de la costa sud de l’illa, com Cala Galdana, Cala Mitjana, Cala Macarella i Macarelleta.
Com que les platges donaran de si, us ho detallarem amb calma a una entrada específica.

A la tarda havíem pensat apropar-nos a la Cova d’en Xoroi, potser n’heu sentit a parlar. La veritat és que ja estàvem cansats i no ens venia gaire de gust creuar mitja illa per fer una copa a preu d’or, així que ens vam quedar gaudint de la calma de l’apartament, la piscina i la brisa, per acabar apropant-nos a la nit a Cala Blanes, just a tocar del complex on ens trobàvem.

QUART DIA – Ciutadella i Alaior.
Per qüestions logístiques, havíem decidit deixar Ciutadella per l’últim dia.
Així que un cop ja vam recollir-ho tot de l’apartament, ens vam dirigir cap al centre de la vila. No volem entrar en gaires detalls, ja que de la mateixa manera que Maó, us la volem explicar amb més calma.

De tornada cap a l’aeroport, vam parar a Alaior, on vam menjar una mica.
S’ha de dir que potser per l’hora, potser per la calor, no hi havia ni una ànima pel carrer, així que després de veure l’església per fora i parar a fer un cafè, vam decidir posar punt i final el nostre viatge a l’illa abans de volar, una hora més tard, cap a Barcelona.