dimecres, 4 de juliol de 2012

El Quadern a Menorca: Maó i Ciutadella

Les dues localitats més importants i per tant més conegudes de Menorca i que no podien faltar en aquest viatge són: Maó, seu administrativa i capital de l’illa, i Ciutadella, seu eclesiàstica i ciutat més poblada de Menorca. Degut a que van ser dos dels llocs on vam estar més estona per visitar, hem volgut fer una entrada per donar-vos una mica d’informació d’elles per si voleu anar-hi algun cop.

Maó (28.942 habitants, segons INE 2011) és la seu administrativa i la capital de Menorca, seu del Consell Insular de Menorca, figura administrativa local que a l'illa exerceix com a govern insular. La seu de la diòcesi menorquina o capital eclesiàstica és a Ciutadella, la ciutat més poblada de l'illa (29.315 habitants, segons INE 2011) i on s'hi troba la Catedral de Menorca.

Nosaltres vam anar a parar a Maó el primer dia de viatge, concretament als voltants del migdia, després d’haver vista la costa sud-est de l’illla i la Fortalesa de la Mola. Estàvem cansats després d’haver caminat més de dues hores per la fortalesa en desús, així que volíem arribar a Maó per menjar una mica. La veritat és que vam tenir molta sort, vam acabar en un bar del centre on ens van oferir un menú amb gran quantitat per 8 euros.

Curiosament tots dos havíem estat a Maó a finals del 2011, així que com us podeu imaginar ens vam situar pels carrers molt fàcilment. Bé s’ha de dir que l’Ana va estar-hi més aviat amb el cotxe, pel que la funció de guia va caure una mica més en la meva persona. Vam visitar el centre, vam comprar postres típics del lloc per la nit: una espècie de pasta farcida de sobrassada amb forma de panet allargat, i una mitja lluna de pa de pessic amb sucre i rovell d'ou, d'aspecte ataronjat i que recorda a un flamet. Vam poder realitzar bones panoràmiques de la badia de Maó, molt més espectacular que la de Ciutadella.

Maó és una ciutat que s'ubica sobre un Port Natural que durant segles ha estat seu de desembarcaments històrics, com el d'Alfons III d'Aragó. Al Port de Maó existeixen a més Illes com l'Illa del Rei, en honor a Alfons III, l'illa de Pinto i l'illa de Lazareto. En aquestes illes es realitzen activitats de forma esporàdica.
La història de Maó és la història de Menorca, és la història de civilitzacions que han deixat la seva empremta en aquestes terres, romans, fenicis, grecs, àrabs, cartaginesos, tots ells van deixar la seva empremta, i els més destacats els cartaginesos, els qui van fundar el port.
El capítol més trist de la història de Maó i de l'Illa va tenir lloc el 1535 amb el saqueig de la ciutat per part del pirata Barba-rossa.
A dia d'avui, Maó viu del seu port i del turisme. Les seves festes patronals se celebren al setembre, al voltant del dia 8 de setembre, festivitat de la seva patrona, la Mare de Déu de Gràcia.
La ciutat de Maó en l'últim segle ha viscut del seu port, en ell els vaixells feien les seves escales, sobretot els que transitaven entre el nord d'Àfrica i el sud de França i viceversa, això propiciava activitat portuària, fàbriques i magatzems a la zona portuària, la zona logística que generava llocs de treball i riquesa, així com mestissatge per la creixent immigració que afavoria aquest trànsit marítim.
Això fa que Maó creixi, i que es vagi ampliant tant el Port com la ciutat al voltant d'aquest Port, però d'una forma sostenible. En els últims 40 anys, amb l'explosió del turisme, Maó ha sabut créixer de forma controlada, viure del seu Port i del seu turisme i mantenir el seu patrimoni, el seu espai. Maó és un municipi que té gairebé el 50% del seu sòl protegit, evitant així una pressió urbanística desmesurada.

Després de varies hores vam decidir agafar el cotxe i anar seguint la nostra ruta, però això ja us ho vam explicar en l’entrada on us vam fer el resum de l’escapada.

En canvi a Ciutadella vam anar a parar el darrer dia del viatge, el dilluns al matí. Jo no havia estat mai, però l’Ana sí, per tant en aquest cas la guia va ser ella. La badia, es a dir el Port Antic, és molt més petit que el de Maó, però te l’encant d’haver estat en segles passats la ciutat més important de Menorca.

De Ciutadella podem destacar que va ser l'antiga capital de Menorca, en concret fins a la invasió anglesa de 1714. A aquesta ciutat, en segles anteriors, la hi va denominar de moltes formes, com Jamma, Iamo, Iamona o medina Minurka, però amb la Conquesta d'Alfons III el seu actual nomenclatura va vèncer a la resta.
En l'actualitat, Ciutadella és una ciutat que viu de cara al mar i al seu port, abrigat de la tramuntana. És la ciutat a la que vostè ha de dirigir-se per agafar el vaixell rumb a Mallorca.
D'altra banda, no podem oblidar que Ciutadella és una ciutat turística, el patrimoni principal són les seves platges, les seves cales, els seus espais naturals i els seus espais urbanitzats.

La història es pot veure en la seva catedral, en els carrers antics, i en les fortificacions que encara es conserven a Ciutadella, un encant de ciutat. Cal dir que també vam estar a Ciutadella el dissabte a la nit, ja que vam voler sopar-hi allí. L’apartament estava a tan sols 2 km del centre històric de la vila.

Menorca tothom vol anar-hi per les seves platges, potser pels seus fars també ;), però no deixeu de visitar aquestes dues localitats, valen molt la pena.