dimarts, 7 d’agost de 2012

El Quadern a la Garrotxa: La Zona Volcànica

Com ja us havíem introduint, part important del nostre viatge es va centrar en visitar la Zona Volcànica.

Com que resulta impossible visitar tot el Parc en un sol dia, vam voler centrar-nos en els tres llocs de més renom de la zona: els volcans de Santa Margarida i Croscat, i la Fageda d’en Jordà.

VOLCÀ DE SANTA MARGARIDA:

És el primer que vam visitar un cop aparcat el cotxe a peu del volcà.

El camí que porta de manera directa al cràter des de l’aparcament és d’uns vint minuts caminant. Vigileu perquè hi ha moments en que les pendents són fortes, però és un passeig que es pot fer sense massa dificultat.

És un volcà de 700 metres d’altitud, que va entrar en erupció per darrer cop fa ja 11.000 anys, així que no patiu en acostar-vos a l’ermita que s’alça al mig del cràter, l’ermita de Santa Margarida d’estil romànic.

Un cop fetes les fotografies corresponents vam tornar a baixar fins al cotxe pel mateix camí.

Des d’aquí, tot i que hagués estat més pràctic anar al volcà Croscat per no fer tants tombs (donat que al Parc existeixen diversos itineraris per cobrir tota la zona), vam voler agafar el cotxe per apropar-nos a la Fageda.

LA FAGEDA D’EN JORDÀ:

No té pèrdua, la trobareu fàcilment, també amb una àmplia zona d’aparcament i pic-nic, acompanyada d’un centre d’informació del parc i lavabos.

Des d’allí s’hi poden agafar també carruatges que us portaran per la zona tot gaudint d’un altre punt de vista.

Si només voleu fer un passeig per la Fageda, un itinerari circular d’uns vint minuts us farà gaudir de l’interior d’aquest bosc de faigs, peculiar perquè es troba a una latitud poc comuna per a aquest tipus d’arbres i sobre una colada de lava provinent del volcà Croscat.

Val molt la pena passejar per aquest bosc, perquè podreu gaudir de la natura recitant el poema d’en Joan Maragall:

Saps on és la fageda d'en Jordà?
Si vas pels vols d'Olot, amunt del pla,
trobaràs un indret verd i profond
com mai cap més n'hagis trobat al món:
un verd com d'aigua endins, profond i clar;
el verd de la fageda d'en Jordà.
El caminant, quan entra en aquest lloc,
comença a caminar-hi a poc a poc;
compta els seus passos en la gran quietud:
s'atura, i no sent res, i està perdut.
Li agafa un dolç oblit de tot lo món
en el silenci d'aquell lloc profond,
i no pensa en sortir, o hi pensa en va:
és pres de la fageda d'en Jordà,
presoner del silenci i la verdor.
Oh companyia! Oh deslliurant presó!

EL VOLCÀ CROSCAT:

És potser un dels més coneguts de la zona.

És el que presenta el con més gran de tota la península, a més de tenir una forma de ferradura. Sembla ser que és un dels més recents de tots, i és peculiar perquè el cràter es troba en una de les seves vessants.

Al cim podreu observar també les restes d’una antiga torre de defensa.

Aquest volcà és diferent, conegut i reclam del turisme perquè va ser explotat com a pedrera. És per això que el recorregut que se segueix per visitar-lo, d’uns vint minuts, ens porta fins a les grederes des d’on s’observa la famosa imatge.
Durant vint-i-cinc anys, d’aquí, van anar obtenint greda!

El recorregut és fàcil, no presenta cap dificultat destacable.

Si deixeu el cotxe a l’aparcament de Santa Margarida, haureu de creuar la carretera. Sino, teniu la possibilitat de deixar-lo a l’altre banda, al petit aparcament d’un restaurant, i d’allà començareu el camí tot passant per un centre d’informació i interpretació del parc (pel qual tornareu a passar a la tornada per agafar el cotxe) i arribareu fins a les grederes que comentàvem per gaudir de les vistes enfocades des de punts diferents.

Nosaltres, com que no vam seguir cap ruta que enllaces els tres indrets, i vam anar deixant el cotxe a prop de cada zona, vam finalitzar tornant a l’aparcament de la Fageda per menjar un entrepà a la zona de pic-nic.

Des d’allí vam anar a Santa Pau però... això ja us ho explicarem amb tots els altres pobles.

Així doncs nosaltres compartim, com sempre, què vam fer, però us tornem a dir que hi ha nombrosos itineraris pel parc, molts volcans i llocs per descobrir, i que aquests tres indrets els podeu fer també amb una mateixa passejada.

Jo ja hi havia estat uns quants cops tant a la Fageda com al Croscat. En canvi, per a en Francesc tot era nou, així com també per a mi el Santa Margarida.

He de dir que em va agradar molt la pujada, la sensació d’arribar fins dalt i anar baixant al cràter i arribar-te a l’ermita. Un lloc molt agradable i pintoresc.

Em fa la sensació que a en Francesc tots tres llocs li van agradar força i alhora el van sorprendre.

Així que potser el dia de demà hi tornem amb algú més.